WA of toch Allrisk? Leeftijd van je auto bepalend

Naast je zorgverzekering neemt de autoverzekering een relatief grote hap uit je maandbudget. Geen wonder dat je er goed op kunt besparen. Door goed te vergelijken, maar ook door de juiste dekking te kiezen. Want zeg nu zelf: waarom heeft een acht jaar oude Ford Ka dezelfde dekking nodig als een splinternieuwe Toyota Prius? Bij welke leeftijd van je auto is het zinvol om eventueel te switchen van dekking?

Om te beginnen frissen we geheugen even op wat betreft de verschillende mogelijkheden in dekking. Daarbij geldt, WA is het voordeligst en Allrisk de duurste variant.

 WA              WA+ (beperkt casco)Allrisk (volledig casco)
Schade aan anderenXXX
Diefstal en inbraakschadeOXX
RuitschadeOXX
Brand- en stormschadeOXX
Aanrijding met dierenOXX
Verkeersschade eigen schuldOOX

Dekking autoverzekering per leeftijd
Om het kiezen van de juiste dekking makkelijker te maken, brengen we drie categorieën in kaart. Belangrijk is dat dit slechts een voorzet is. Uiteindelijk hangt het ook af van jouw situatie en bereidheid om risico’s wel of niet af te dekken.

10 jaar en ouder
De dagwaarde van je auto rechtvaardigt geen uitgebreide verzekering meer. Een WA-verzekering is de voordeligste manier om je auto te verzekeren. Schade aan je eigen auto is niet meer verzekerd, maar van een kras of een deukje hoef je ook echt niet meer wakker te liggen.eparaties aan je auto of huis.

0 tot en met 5 jaar
Je auto is nog nieuw, of zo goed als nieuw. Een total loss zou een enorme kapitaalvernietiging betekenen, dus je wilt de zekerheid dat je altijd een gelijkwaardige auto kunt terugkopen. Een allriskverzekering is een goede keuze.

Let bij het afsluiten ook op de nieuwwaarderegeling. Meestal krijg je tot één jaar na aanschaf gegarandeerd de nieuwwaarde terug als de auto gestolen wordt of niet meer te herstellen is. Sommige verzekeraars betalen echter tot drie jaar na aanschaf de nieuwwaarde uit. Dat lijkt misschien een klein voordeel, maar kan in de praktijk een fors hogere schadevergoeding opleveren.

6 tot en met 9 jaar
Je auto wordt wat ouder. De premie van een nieuwe allrisk verzekering daalt dan (als je schadevrij bent gebleven), maar de waarde van je auto daalt sneller. Rond deze leeftijd loopt de premie die je betaalt steeds verder uit verhouding ten opzichte van de maximale uitkering (dagwaarde) bij schade.

Een WA+ verzekering, ofwel beperkt casco, is voor deze categorie een logische keus. Je bent dan nog steeds verzekerd tegen zaken als diefstal, inbraak-, ruit- en stormschade. Het verschil in premie tussen allrisk en WA+ is al snel 250 euro per jaar.

Schade door noodweer? Dit dekt de gemiddelde woonverzekering

De eerste zomerstorm van 2024 is een feit. Afgelopen zaterdag werden windstoten tot 100 kilometer per uur gemeten. Een dergelijke windkracht staat garant voor vallende takken, omgewaaide schuttingen en rondvliegende spullen. Heb jij ook schade aan je woning of spullen door de storm? Dit kun je verwachten van je opstal- en inboedelverzekering.

Bij het in kaart brengen van de dekking van woonverzekeringen maken we onderscheid in je woning zelf, spullen in huis en alles in en rond je tuin.

Schade aan de woning zelf
Een opstalverzekering dekt schade aan de vaste onderdelen van je woning. Denk aan het dak, de muren, de vloeren en alles wat vastzit aan het huis. Dus als de wind een dakpan eraf blaast of er een boom op je huis valt, kan je aanspraak maken op de opstalverzekering. Ook als je een schutting of een garage hebt die deel uitmaakt van je eigendom, valt dit onder de opstalverzekering. Let bij de opstalverzekering op de voorwaarden. Zo kan er bijvoorbeeld een maximumvergoeding gelden en kan een deel van de schade voor eigen rekening zijn. 

Schade aan spullen in huis (en in de schuur)
Spullen in het huis vallen onder de inboedelverzekering. Deze verzekering dekt de schade aan je losse spullen in huis. Je meubels, elektronica, kleding, eigenlijk alles wat je kunt oppakken en verplaatsen. Stel je voor, de wind slaat een raam kapot en je televisie wordt beschadigd door binnenwaaiende regen. De inboedelverzekering kan de schade vergoeden.

Een inboedelverzekering dekt vaak ook spullen in bijgebouwen zoals een schuur, mits deze goed afgesloten zijn. Handig om te weten als je bijvoorbeeld dure tuinmeubels in de schuur hebt staan. Vergeet niet om goed in de polisvoorwaarden te kijken naar uitsluitingen en voorwaarden. Zo kan het zijn dat er een maximumbedrag geldt voor specifieke spullen, zoals sieraden en elektronica.

Schade aan spullen rondom het huis
Inmiddels weten we hoe het zit met spullen in huis en het huis zelf. Hoe zit het met de spullen in de tuin en rondom het huis? Denk aan de dure BBQ, tuinmeubels of het verwarmde zwembad. Hoewel sommige woonverzekeringen deze spullen deels dekken, is het vaak niet standaard en kan er een extra dekking nodig zijn.

Het is slim om na te gaan of je tuinspullen onder de opstal- of inboedelverzekering vallen en wat precies gedekt wordt. Sommige verzekeringen bieden een beperkte dekking voor schade aan tuinmeubels door storm, maar dit kan variëren per verzekeraar.

Voorwaarden en uitsluitingen
Houd rekening met de voorwaarden en uitsluitingen die verzekeraars hanteren. De gemiddelde verzekeraar zal schade bijvoorbeeld niet vergoeden als deze is ontstaan door nalatigheid, zoals een slecht onderhouden dak. Ook kan er een eigen risico van toepassing zijn, wat betekent dat je zelf een deel van de schade moet betalen voordat de verzekering in actie komt.

Verder kunnen er specifieke uitsluitingen zijn voor bepaalde soorten schade. Denk aan schade door vallende bomen die in slechte staat waren of schade door stormvloeden. Daarom is het altijd raadzaam om de polisvoorwaarden goed door te nemen.

Nieuw systeem schadevrije jaren uitgesteld

Als je een autoverzekering aanvraagt, ben je als klant zelf verantwoordelijk voor het opgeven van het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd. Opvallend genoeg blijkt uit gegevens van verzekeraars dat maar liefst de helft van deze opgaven niet klopt. Het nieuwe systeem dat hier verandering in moet brengen wordt uitgesteld. 

Het doorgeven van een foutief aantal schadevrije jaren kan zorgen voor te lage of te hoge verzekeringspremies. Op dit moment merken verzekeraars deze fouten vaak pas op wanneer ze een check uitvoeren in Roy-data, het huidige systeem waar schadevrije jaren op dit moment in worden bijgehouden.

Overzicht schadevrije jaren niet altijd actueel
Op dit moment geeft je verzekeraar maar één keer per jaar de actuele stand door in je jaaroverzicht. Ontvang je op 20 juli het overzicht, maar rijdt je op 21 juli schade? Dan is het jaaroverzicht al niet actueel meer. Hetzelfde geldt voor het Roy-data systeem. De verzekeraar past hierin de schadevrije jaren pas aan wanneer je de verzekering opzegt. Voor de meest actuele stand kun je dus het beste contact opnemen met de verzekeraar.

Nieuwe systeem gaat anders werken
Het nieuwe systeem voor schadevrije jaren gaat alle gegevens centraal bijhouden en berekenen. Dit betekent dat verzekeraars zelf niet meer de berekeningen hoeven te doen. In plaats daarvan leveren ze gegevens over poliswijzigingen, die invloed hebben op de schadevrije jaren, direct aan het centrale systeem. Denk hierbij aan zaken als de startdatum van de verzekering, claims bij schade, beëindigingen van verzekeringen en adreswijzigingen.

Nieuw is ook dat de schadevrije jaren per maand worden bijgehouden, in plaats van de jaarlijkse registratie. Schadevrije maanden kun je vervolgens meenemen als je een nieuwe verzekering afsluit. Overigens houdt dit niet automatisch in dat je na het claimen van schade er minder op achteruit gaat qua premie.

Voordelen voor jou als verzekerde
Het grootste voordeel is dat je in de nieuwe situatie realtime inzicht hebt in jouw aantal schadevrije jaren. Bovendien krijg je meer duidelijkheid over de opbouw van het aantal schadevrije jaren en welke zaken invloed hebben gehad in het verleden. Bij een overstap van verzekeraar hoef je zelf het aantal jaren niet meer door te geven. De verzekeraar heeft ook realtime toegang tot hetzelfde systeem.

Hoe moet het gaan werken?
Het plan is dat iedere klant van een verzekeraar straks een digitale wallet krijgt, gebaseerd op de blockchaintechnologie. In deze wallet staan certificaten met daarop de opgebouwde schadevrije jaren per voertuig. Elk certificaat is gekoppeld aan een specifiek kenteken. Heb je meerdere auto’s verzekerd, dan heb je dus meerdere certificaten in je wallet. De informatie op een certificaat kun je vervolgens gebruiken bij het berekenen van premies en aanvragen van een verzekering.

Uitstel nieuwe systeem
De oorspronkelijke planning was om het nieuwe centrale systeem op 1 juli 2024 in te voeren, met een overgangsperiode van zes maanden voor particuliere polissen en vierentwintig maanden voor zakelijke polissen. Inmiddels is duidelijk dat de invoering met minimaal een half jaar wordt uitgesteld. Het Verbond van Verzekeraars stelt dat van het grootste belang is dat de invoering van het nieuwe systeem soepel verloopt vanwege de impact op verzekeraars, volmachten, verzekeringsadviseurs en verzekerden.

De vraag is of het uitstel van 6 maanden voldoende is voor de introductie van het nieuwe systeem. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen. Tot die tijd kun je het aantal schadevrije jaren vinden na inloggen bij de verzekeraar.

Gouden sieraden in bezit? Dit dekt je inboedelverzekering

De goudprijs stapelt record op record in de afgelopen weken. Heb jij sieraden thuis van dit edelmetaal? De waarde hiervan is in de afgelopen tijd sterk gestegen. Zo kan die gouden ketting uit een erfenis opeens veel meer waard zijn. Goed om te checken of je verzekering nog aansluit. Let ook op de voorwaarden van je verzekering. Zo voorkom je na schade of diefstal teleurstellingen omdat de waarde van de sieraden hoger is dan de dekking van je verzekering.

De gemiddelde inboedelverzekering dekt ook schade aan sieraden bij diefstal of andere voorvallen. Wel moet je rekening houden met een maximaal bedrag bij de standaard dekking. Dit maximum verschilt per verzekeraar en loopt voor sieraden uiteen van circa € 5.000 tot € 15.000.

Hoger bedrag verzekeren
Vrij gebruikelijk is de mogelijkheid om de kostbaarheden voor een hoger bedrag te verzekeren dan de standaard dekking. Houd daarbij wel rekening met aanvullende eisen vanuit de verzekeraar. Zo is de kans groot dat je de sieraden in een kluis moet bewaren die minimaal voldoet aan de Euronormering 1143-1 CEN II. Bovendien moet de kluis voldoen aan bepaalde montagenormen en opengebroken zijn voordat je na diefstal een beroep kunt doen op je verzekeraar. Gaat het om een relatief lichte kluis die in zijn geheel meegenomen zou kunnen worden? Mogelijke eis is dat de kluis aan de woning verankerd moet worden.

Bepaal de waarde van je sieraden
‍Voor het verzekeren van kostbare sieraden is een taxatierapport van een erkend taxateur nodig. De taxatiewaarde is bepalend voor de hoogte van een eventuele schadevergoeding door de verzekeraar. Houd er rekening mee dat de taxatie vaak een bepaalde periode geldig is, bijvoorbeeld 6 jaar. Na die periode dien je opnieuw de waarde vast te laten stellen. Doe je dit niet, dan kan de verzekeraar afwijken van de oorspronkelijk getaxeerde waarde.

Uitsluitingen op de dekking
Heb je een goed afgesloten bergingsruimte onder je appartement of een losstaande garage met een stevige schuifdeur? Bewaar waardevolle sieraden niet daar, de kans is groot dat de verzekeraar een bergplaats buiten je woning uitsluit van dekking. Ga je verhuizen en raak je de sieraden tijdens de verhuizing kwijt of worden deze gestolen? Ook dan zal dit voor de verzekeraar reden zijn om niet uit te keren. Andere veel voorkomende uitsluitingen zijn:

Wat te doen bij schade of inbraak?
Informeer bij schade aan of diefstal van sieraden direct de politie en doe aangifte, vooral in geval van diefstal. Neem daarnaast zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Vraag naar de nodige stappen voor het indienen van een schadeclaim. Zorg er in ieder geval voor dat je alle relevante documenten bij de hand hebt. Denk aan aankoopbewijzen, taxatierapporten en foto's van de sieraden.

Heb jij sieraden of andere waardevolle eigendommen in huis? Zorg voor een goede verzekering en check goed in de polisvoorwaarden wat wel en niet onder de dekking valt. Kun je hier hulp bij gebruiken? Laat een bericht achter via het onderstaande formulier. We helpen je graag verder.